Skip to content

U en wij

March 27, 2022

zondag 27 maart 2022

4e zondag van de 40 dagen

lezen Lucas 23,44-47

Breng ons terug bij U, HEER (Klaagliederen 5,21a)

Klaaglied 5 is een gebed. Tussen de brokstukken van zonde en toorn kiemt bij de zanger verlangen naar God alleen. In zijn verzoek in vers 21 spreekt een gelouterd geloof, verlangen zonder franje. De dichter is terug bij de kern: geen nieuwe stad, geen nieuwe David, geen nieuwe tempel, geen nieuwe welvaart, maar wel alstublieft weer ‘U en wij’: ‘haal ons, Jhwh, weer in huis, zodat we terug zijn bij U’.

Het is de tweeslag van de profeten in de vorm van een gebed: ‘Ik zal uw God zijn, en u zult mijn volk zijn’. ‘Met ons God’ / Immanu El – dat evangelie barst weer uit de brokken van Israëls geloof. De rest is ballast.

Dat kan een crisis dus ook doen. De corona-pandemie kon ervoor zorgen dat mijn ervaring van God steeds vager werd. Ik werd opgesloten in mijn huis en dreef weg bij mijn broers en zussen in het geloof. Dat hielp me te ontdekken dat ik Jezus Christus mis, ook al heb ik Hem nog nooit aangeraakt of gezien (1Petr.1,8).

De pandemie zorgde voor kerkelijke ademnood, voor gaten in de gemeenschap van de christenen. Maar ze legde ook de kern van mijn geloof bloot: bij God willen zijn.

Vraag: weet je nog wat jouw grote zorg was toen de pandemie de kerk sloot en je huisarrest gaf?

gebed: laat alles verdampen, Heer, als wij maar bij U mogen blijven.

Lied: Liedboek. Zingen en bidden in huis en kerk Psalm 84a

[Kracht voor elke dag. Bijbels dagboek 2022, Amersfoort: Vuurbaak, 2021]

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a comment